POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W PŁOCKU to zespół doświadczonych i wykwalifikowanych specjalistów:
Agnieszka Kroczewska – pedagog Szkoły Podstawowej nr 2
Urszula Domosławska – pedagog IV Liceum Ogólnokształcącego
Monika Piecka – terapeuta pedagogiczny, pedagog specjalny
Patrycja Orłowska – psycholog
Anita Felczak - logopeda, neurologopeda, terapeuta SI
Sylwia Bogiel – logopeda
Katarzyna Królikowska – tyflopedagog
Anita Szumańska – pedagog specjalny
W Zespole Szkół nr 1 zatrudnieni są także nauczyciele współorganizujący kształcenie specjalne.
Szczegółowy zakres działań nauczycieli specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz nauczycieli współorganizujących kształcenie specjalne regulują następujące rozporządzenia:
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. poz. 1610).
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1594).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2018 poz. 1485)
PEDAGOG SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 (mgr Agnieszka Kroczewska)
PEDAGOG SZKOLNY IV LICEUM (mgr Urszula Domosławska)
Pedagodzy szkolni aktywnie wspierają wszystkich uczniów w realizacji przez nich obowiązku szkolnego i nauki, rozwoju intelektualnym, a także w funkcjonowaniu społecznym i emocjonalnym.
Zadania pedagoga w szkole:
- pomoc uczniom z problemami w zachowaniu i nauce oraz w funkcjonowaniu osobistym i społecznym;
- wsparcie uczniów przejawiających trudności dydaktyczne;
- rozwiązywanie sytuacji konfliktowych;
- integracja grupy klasowej, przeciwdziałanie wykluczeniu i przemocy;
- profilaktyka uzależnień;
- prowadzenie działań mediacyjnych i rozwiązywanie konfliktów;
- wsparcie uczniów z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi;
- przeciwdziałanie absencji szkolnej;
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych;
- wspieranie mocnych stron uczniów;
- realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych i zapobieganie zaburzeniom zachowania;
- wspieranie w przypadku przejścia na nauczanie hybrydowe lub zdalne.
W zakresie wsparcia Rodziców:
- udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi;
- wyjaśnianie przyczyn pojawiających się problemów;
- poradnictwo wychowawcze mające na celu modyfikowanie sposobu postępowania rodziców oraz ich postaw wychowawczych wobec dzieci;
- diagnoza pojawiających się trudności, poradnictwo i wsparcie;
- udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach na rzecz pomocy rodzinie dla mieszkańców Płocka i powiatu płockiego.
- pośredniczenie w kontaktach rodzica z ww. instytucjami, w tym pomoc w wypełnieniu formalności związanych ze skorzystaniem z ich usług.
Pomoc materialna - współdziałanie z organizacjami i instytucjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego (np. MOPS, instytucje samorządowe, fundacje itp.).
Współpraca z organizacjami / instytucjami: poradnie psychologiczno-pedagogiczne, MOPS, GOPS; Zespół do Spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie itd.
Pedagodzy szkolni są otwarci na potrzeby ucznia, rodzica i nauczyciela.
Pedagog służy pomocą każdemu, kto zapuka do jego drzwi zapewniając atmosferę zaufania i poczucie bezpieczeństwa. Zapraszamy
TERAPIA PEDAGOGICZNA (mgr Monika Piecka)
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne zamiennie nazywane także terapią pedagogiczną są jedną z form zajęć specjalistycznych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, obok zajęć logopedycznych, integracji sensorycznej, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
Udział w zajęciach jest dobrowolny (rodzic musi wyrazić zgodę na zajęcia, które zostały zaproponowane dziecku przez szkołę – rodzic decyduje o udziale dziecka w zajęciach) i bezpłatny (rodzic nie ponosi kosztów uczestnictwa dziecka w zajęciach).
Liczba uczestników zajęć korekcyjno-kompensacyjnych nie może być większa niż 5 osób, zajęcia trwają 45 minut.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mogą być organizowane dla uczniów z 3 grup:
- z ryzykiem dysleksji, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (np. z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią)
- z zaburzeniami rozwojowymi (np. niesłyszące, niedosłyszące, niewidzące, niedowidzące, niepełnosprawne ruchowo, niepełnosprawne intelektualnie, z autyzmem, zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z chorobami przewlekłymi, z zaburzeniami psychicznymi oraz niedostosowane społecznie)
- z odchyleniami rozwojowymi (np. z inteligencją niższą niż przeciętna)
W zajęciach mogą również uczestniczyć inne dzieci borykające się z trudnościami szkolnymi, wymagające indywidualnego podejścia, wsparcia i pomocy (np. dzieci mało samodzielne, mające trudności z koncentracją, niepewne siebie, zaniedbane środowiskowo). Skierowanie takich uczniów odbywa się na wniosek wychowawcy, nauczyciela, szkolnego specjalisty lub rodzica/opiekuna prawnego.
Cele zajęć terapii pedagogicznej dostosowane są do poszczególnych etapów edukacyjnych:
- W klasach I-III szkoły podstawowej uwagę skupia się przede wszystkim na rozpoznaniu i usuwaniu przyczyn trudności w uczeniu się dziecka (w tym ryzyka trudności specyficznych, takich jak dysleksja). Na zajęciach terapeuta pedagogiczny poświęca przede wszystkim czas na usprawnianie funkcji wzrokowych, słuchowo-językowych, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, funkcji motorycznych, ale także na rozwijanie pozytywnej motywacji do nauki, wiary w siebie i swoje możliwości. W bardzo dużym stopniu uwagę poświęca się na doskonalenie umiejętności czytania i pisania, zwłaszcza wypracowanie staranności i precyzji ruchów ręki piszącej, a także stymulowanie umiejętności arytmetycznych i zdolności myślenia abstrakcyjnego.
- W klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej głównym celem jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego uczniów oraz umożliwienie doskonalenia tempa i poprawności czytania (przede wszystkim czytania ze zrozumieniem) i pisania (grafomotoryka, trening ortograficzny, formułowanie wypowiedzi). Zajęcia opierają się również na wyrównywaniu braków w wiadomościach, które są przyczyną trudności szkolnych, przezwyciężaniu skutków niepowodzeń szkolnych, tj. trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu oraz prezentowaniu technik porządkowania treści dydaktycznych, metod uczenia się i technik zapamiętywania.
PEDAGOG SPECJALNY (mgr Monika Piecka)
PEDAGOG SPECJALNY (mgr Anita Szumańska)
Pedagog specjalny planuje, organizuje, prowadzi i modyfikuje działania edukacyjne, terapeutyczne czy też opiekuńcze dla osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
We współpracy z innymi specjalistami oraz nauczycielami podejmuje działania na rzecz zindywidualizowanego wspomagania rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości.
Pedagog specjalny prowadzi zajęcia rewalidacyjne.
Rewalidacja – co kryje się pod tym terminem?
Pojęcie rewalidacji odnosi się do całokształtu działań: wychowawczych, dydaktycznych, terapeutycznych podejmowanych na rzecz ucznia z niepełnosprawnością. Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest maksymalizowanie potencjału rozwojowego ucznia.
PSYCHOLOG (mgr Patrycja Orłowska)
„Naczelną wartością dla psychologa jest dobro drugiego człowieka. Celem jego działalności profesjonalnej jest niesienie pomocy innej osobie w rozwiązywaniu trudności życiowych i osiąganiu lepszej jakości życia na drodze rozwoju indywidualnych możliwości oraz ulepszaniu kontaktów międzyludzkich.” (Kodeks etyczno-zawodowy psychologa)
Zadania psychologa w szkole
Zadania podejmowane przez psychologa w szkole są złożone, gdyż dotyczą ucznia, zespołu klasowego oraz nauczycieli i rodziców. Wszystkie służą – w bliższej czy dalszej perspektywie – profilaktyce i wspieraniu zdrowia psychicznego w środowisku instytucjonalnym i osobistym dzieci i młodzieży;
Zapraszam uczniów, którzy:
- doświadczają sytuacji kryzysowej, nagłej;
- z trudnością nawiązują kontakty społeczne;
- ze zwiększoną częstotliwością odczuwają emocje nieprzyjemne;
- obserwują u siebie niepokojące myśli i zachowania;
- nie czują się akceptowani;
- chcą uzyskać poradę dotyczącą życia osobistego lub rodzinnego;
- martwią się o innych, chcą im pomóc, ale nie wiedzą jak;
- są zainteresowani własnym rozwojem osobistym;
- posiadają zdiagnozowane problemy natury psychologicznej;
- chcą po prostu porozmawiać;
Zapraszam rodziców, którzy:
- doświadczają trudności wychowawczych i potrzebują wsparcia;
- obserwują niepokojące zmiany w zachowaniu swojego dziecka;
- chcą lepiej zrozumieć swoje dziecko;
- chcą dowiedzieć się jak rozmawiać ze swoim dzieckiem;
- potrzebują wsparcia i nie wiedzą, do kogo mają się zwrócić;
- szukają pomocy dla siebie i rodziny;
Jakie metody pracy stosuje psycholog?
- obserwacja;
- wywiad;
- badania psychologiczne;
- poradnictwo;
- psychoedukacja;
- wsparcie psychologiczne;
- interwencja kryzysowa;
- konsultacje;
- warsztaty;
- zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne;
- treningi;
Korzystanie z pomocy psychologa jest dobrowolne. Psychologa obowiązuje tajemnica zawodowa.
TYFLOPEDAGOG (mgr Katarzyna Królikowska)
„Pedagog oczu” to specjalista „od” edukacji i rehabilitacji niewidomych i słabo widzących osób, które problemy wzrokowe mają od urodzenia lub bardzo wczesnego dzieciństwa, ale i dla tych, których możliwości wzrokowe pogarszają się stopniowo (lub też gwałtownie np. w wyniku urazów czy przebytych chorób) lub zanikają całkowicie. Rolą tyflopedagoga jest wieloaspektowa pomoc uczniowi z dysfunkcją wzroku.
W kwestii rehabilitacji tyflopedagog jest terapeutą widzenia i nauczycielem orientacji przestrzennej, a pod pojęciem edukacji kryje się zarówno nauczanie samo w sobie (na wszystkich szczeblach), jak też adaptacja materiałów edukacyjnych i modyfikacja niektórych treści zawartych w programach nauczania.
W czym pomoże tyflopedag?
- w adaptacji otoczenia, czyli dostosowaniu domu, miejsca nauki i pracy do potrzeb dziecka, podpowie jakie oświetlenie potrzebne jest przy biurku ucznia, jak oznaczyć leki, szczoteczki do zębów czy przyprawy, aby uniknąć pomyłek;
- w szkole – towarzysząc dziecku jako nauczyciel wspomagający, ale też pokaże jak radzić sobie w klasie i z pracami domowymi, co począć z geometrią i geografią?!;
- przeprowadzi lekcje orientacji przestrzennej – czyli lekcje samodzielnego poruszania się w domu, w drodze do sklepu, do szkoły czy na plac zabaw. To na tych zajęciach jest czas na naukę bezpiecznego przechodzenia przez ulice, na poznanie techniki poruszania się z białą laską, ale też, co nie mniej istotne, jak np. poradzić sobie z tzw. orientacją w małej przestrzeni;
- zrobi „kurs” z zakresu czynności życia codziennego. Zapozna z technikami, które umożliwią osobie z dysfunkcją wzroku samodzielne funkcjonowanie wśród domowników, bo niezależność jest niezwykle istotna w budowaniu poczucia własnej wartości!;
- poprowadzi rehabilitację wzroku – czyli pokaże, jak wykorzystywać efektywnie posiadane możliwości wzrokowe, jak ćwiczyć oczy i podstawowe sprawności wzrokowe. Terapeuta widzenia podpowie, jakie pomoce optyczne i nieoptyczne będą przydatne i pomoże w ich dobraniu;
- nauczy wykorzystania nowoczesnych technologii w tym specjalistycznego sprzętu i oprogramowania komputerowego w codziennym życiu i edukacji;
- w przypadku najmłodszych podopiecznych tyflopedagog jest także po to, by pokierować rodziców, wskazać im możliwości, podpowiedzieć i wesprzeć w edukacji i terapii.
LOGOPEDA, NEUROLOGOPEDA, TERAPEUTA SI (mgr Anita Felczak)
LOGOPEDA (mgr Sylwia Bogiel)
Specjalistki prowadzą terapię:
- logopedyczną, która ma na celu usprawnianie funkcji komunikacyjnych poprzez systematyczne korygowanie powstałych zakłóceń mowy.
Pani Anita Felczak prowadzi terapię:
- logopedyczną, która ma na celu usprawnianie funkcji komunikacyjnych poprzez systematyczne korygowanie powstałych zakłóceń mowy;
- neurologopedyczną - przeznaczoną dla dzieci, u których wystąpiło uszkodzenie centralnego układu nerwowego;
- integracji sensorycznej (SI) - mającą na celu pomoc dzieciom z zaburzoną lub zbyt wolno rozwijającą się umiejętnością integracji bodźców sensorycznych. Jej zadaniem jest nauczenie dziecka, jak prawidłowo reagować na wrażenia zmysłowe i oswojenie go z różnorodnością świata. Dodatkowo terapia sensoryczna rozwija zmysł równowagi oraz zdolności psychoruchowe dziecka, czyli innymi słowy – wspomaga jego rozwój.
Zakres działania:
- afazja - wspomaganie odbudowy mowy i rozumienia;
- zaburzenie ze spektrum autyzmu - wspomaganie rozwoju mowy i komunikacji w ujęciu neurobiologicznym;
- korekta wad wymowy;
- terapia czynnościowa obszaru ustno-twarzowego: nienormatywne połykanie, gryzienie, żucie, nadwrażliwość sensomotoryczna, nieprawidłowości w funkcjonowaniu stawu skroniowo- żuchwowym;
- wspomaganie leczenia laryngologicznego: otwarta buzia, powiększony 3 migdał, alergie, przewlekłe infekcje gardła, ucha etc.;
- wspomaganie leczenia ortodontycznego;
- zaburzenia głosu.
Aktywny udział rodziców w procesie terapii mowy ma ogromne znaczenie dla jej powodzenia. Dzięki wsparciu i wzajemnej współpracy terapeuty i rodzica - dziecko szybciej ukończy terapię i wyrówna powstałe deficyty rozwojowe.