Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Zespole Szkół nr 1
Uczniowie i rodzice mogą na terenie szkoły skorzystać ze wsparcia następujących specjalistów: pedagogów, psychologa, doradcy zawodowego, pedagoga-terapeuty, logopedy, surdologopedy, neurologopedy, tyflopedagoga, socjoterapeuty.
Pedagodzy szkolni zapraszają uczniów, rodziców i nauczycieli.
Nasza szkoła zapewnia każdemu uczniowi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, pomoc psychologiczno – pedagogiczną oraz dostosowania wynikające z zaleceń poradni.
Każdy uczeń posiadający opinię z poradni psychologiczno – pedagogicznej, objęty jest pomocą adekwatną do stwierdzonej dysfunkcji.
Pedagog szkolny proponuje:
- terapię pedagogiczną / dla uczniów z opinią z poradni psychologiczno – pedagogicznej o stwierdzonej dysleksji rozwojowej/,
- zajęcia psychoedukacyjne grupowe oraz indywidualne,
- zajęcia terapeutyczne grupowe i indywidualne,
- treningi umiejętności prospołecznych
- trening zastępowania agresji
- mediacje,
- terapię behawioralną uczniów z Autyzmem, z Zespołem Aspergera
- terapię uczniów z ADHD, zaburzeniami zachowania
- wsparcie pedagogiczno – psychologiczne dla uczniów, rodziców oraz nauczycieli
Pedagog szkolny jest otwarty na potrzeby ucznia, rodzica i nauczyciela, pomaga w sytuacjach trudnych, np. gdy pojawiają się trudności w relacjach (uczeń - nauczyciel, uczeń – uczeń, uczeń – rodzic).
W atmosferze zaufania, zapewniając poczucie bezpieczeństwa, pedagog służy pomocą każdemu, Kto zapuka do jego drzwi. Zapraszam
Terapia pedagogiczna
W ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej na terenie szkoły organizowane są specjalistyczne zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego.
Na zajęciach najczęściej uczniowie pracują w grupach (od 2 do 5 osób) lub w formie indywidualnej w przypadku głębokiej dysleksji.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przed lub po zajęciach szkolnych ucznia. Jednostka terapeutyczna liczy 60 minut. Uczniowie są kwalifikowani do zespołu na podstawie opinii z poradni psychologiczno – pedagogicznej stwierdzającej występowanie specyficznych trudności w uczeni się.
Istotą zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, zwanych również terapią pedagogiczną, oprócz kształcenia umiejętności czytania i pisania, czyli usprawniania nieprawidłowo rozwijających się funkcji poznawczych i ruchowych dziecka oraz ich współdziałania, jest również kompensacja – stymulowanie funkcji dobrze rozwijających się w celu wspomagania tych słabiej rozwiniętych lub częściowego ich zastępowania.
Zadaniem terapii jest również udzielanie pomocy psychoterapeutycznej zmierzającej do wyrównywania braków edukacyjnych uczniów, rozwijanie emocjonalno – społecznej i motywacyjnej sfery rozwoju dziecka, wdrażanie do aktywności w realizowaniu zadań terapeutycznych w szkole i w domu, wypracowanie motywacji do nauki, którą uczniowie utracili wskutek utrzymujących się niepowodzeń szkolnych.
Dostrzegając problemy wynikające ze specyficznych trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży terapeuta zaprasza rodziców oraz nauczycieli na konsultacje w ramach, których udzielane są niezbędne informacje pozwalające zrozumieć problematykę specyficznych trudności w nauce oraz porady dotyczące skutecznych sposobów radzenia sobie z nimi.
Psycholog szkolny
Zwróć się do psychologa szkolnego gdy:
- Zwyczajnie potrzebujesz rozmowy na każdy, ważny dla Ciebie temat.
- Masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać.
- Sytuacja szkolna stresuję Cię.
- Masz trudności z nauką:
– nie potrafisz się skoncentrować;
– masz trudności z zapamiętywaniem;
– brakuje Ci motywacji do uczenia się; - Nie potrafisz porozumieć się z rówieśnikami, rodzicami lub nauczycielami.
- Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny.
- Ogarnia Cię zniechęcenie, przygnębienie, smutek.
- Jesteś w trudnej sytuacji materialnej lub rodzinnej.
- Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
- Masz ciekawe pomysły i chcesz się nimi podzielić.
- Chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz jak to zrobić.
- Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Drodzy rodzice, psycholog szkolny serdecznie zaprasza Państwa:
- po porady, konsultacje, zapytania związane z procesem wychowania i nauczania;
- po wsparcie w trudnych dla Państwa chwilach;
- gdy należy stworzyć odpowiednie lub specjalne warunki do nauki, rozwoju zdolności i zainteresowań dziecka,
- w celu przedyskutowania jakiegoś problemu i stworzenia planu rozwiązania go;
- gdy trzeba wspólnie działać, aby pomóc dziecku w problemach w szkole lub poza nią;
- gdy pojawiają się problemy wychowawcze lub problemy rodzinne;
- gdy zauważycie Państwo, że dziecko ma trudności emocjonalne lub problemy z nauką;
- gdy Państwa dziecko doświadcza trudności w relacjach z innymi uczniami bądź nauczycielami;
- gdy chcecie Państwo lepiej zrozumieć swoje dziecko, polepszyć kontakt z nim i umieć wspierać je w trudnym okresie dorastania;
- oferuję także udział w treningu umiejętności wychowawczych „Szkoła dla rodziców”
Doradca zawodowy
Szkolny doradca zawodowy prowadzi indywidualne rozmowy i zajęcia grupowe z zakresu orientacji zawodowej.
Szkolny doradca zawodowy oferuje Ci pomoc w zakresie:
- Wsparcia procesu decyzyjnego o wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia
- Poznawania różnych zawodów
- Umożliwienia samopoznania własnych predyspozycji zawodowych – zainteresowań, uzdolnień, temperamentu, samooceny własnych działań i silnych cech osobowości jak również poznania przeciwwskazań zdrowotnych do wyboru zawodu i szkoły
- Zmian na rynku pracy, pojawienia się nowych zawodów, zawodów nadwyżkowych i deficytowych
- Opracowania Twojego indywidualnego planu kariery zawodowej
- Udostępnienia informacji edukacyjnej i zawodowej, w szczególności o systemie rekrutacji do szkół i uczelni.
Przydatne linki:
Wybierz studia : http://www.wybierzstudia.nauka.gov.pl/
Perspektywy: http://www.perspektywy.pl/portal/
Zainteresowania i predyspozycje zawodowe: http://twojepredyspozycje.pl/
Barometr zawodów: https://barometrzawodow.pl
TYFLOPEDAGOG czyli „pedagog oczu” to specjalista „od” edukacji i rehabilitacji niewidomych i słabo widzących osób, które problemy wzrokowe mają od urodzenia lub bardzo wczesnego dzieciństwa, ale i dla tych, których możliwości wzrokowe pogarszają się stopniowo (lub też gwałtownie np. w wyniku urazów czy przebytych chorób) lub zanikają całkowicie. Rolą tyflopedagoga jest wieloaspektowa pomoc uczniowi z dysfunkcją wzroku.
W kwestii rehabilitacji tyflopedagog jest terapeutą widzenia i nauczycielem orientacji przestrzennej, a pod pojęciem edukacji kryje się zarówno nauczanie samo w sobie (na wszystkich szczeblach), jak też adaptacja materiałów edukacyjnych i modyfikacja niektórych treści zawartych w programach nauczania.
W czym pomoże tyflopedagog?
- W adaptacji otoczenia, czyli dostosowaniu domu, miejsca nauki i pracy do potrzeb dziecka, podpowie jakie oświetlenie potrzebne jest przy biurku ucznia, jak oznaczyć leki, szczoteczki do zębów czy przyprawy, aby uniknąć pomyłek.
- W szkole – towarzysząc dziecku jako nauczyciel wspomagający, ale też pokaże jak radzić sobie w klasie i z pracami domowymi, co począć z geometrią i geografią?!
- Przeprowadzi lekcje orientacji przestrzennej – czyli lekcje samodzielnego poruszania się, po domu, w drodze do sklepu, do szkoły czy na plac zabaw. To na tych zajęciach jest czas na naukę bezpiecznego przechodzenia przez ulice, na poznanie techniki poruszania się z białą laską, ale też, co nie mniej istotne, jak np. poradzić sobie z tzw. orientacją w małej przestrzeni.
- Zrobi „kurs” z zakresu czynności życia codziennego. Zapozna z technikami, które umożliwią osobie z dysfunkcją wzroku samodzielne funkcjonowanie wśród domowników, bo niezależność jest niezwykle istotna w budowaniu poczucia własnej wartości!
- Poprowadzi rehabilitację wzroku – czyli pokaże jak wykorzystywać efektywnie posiadane możliwości wzrokowe, jak ćwiczyć oczy i podstawowe sprawności wzrokowe. Terapeuta widzenia podpowie, jakie pomoce optyczne i nieoptyczne będą przydatne i pomoże w ich dobraniu.
- A w przypadku tych najmłodszych podopiecznych tyflopedagog jest także po to, by pokierować rodziców, wskazać im możliwości, podpowiedzieć i wesprzeć w edukacji i terapii.
Terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna ma na celu usprawnianie funkcji komunikacyjnych poprzez systematyczne korygowanie powstałych zakłóceń mowy.
Celem terapii jest:
- usprawnianie motoryki narządów mowy,
- usprawnianie sprawności językowej, oddechowej i fonacyjnej,
- korygowanie wad wymowy,
- wyrównywanie powstałych opóźnień w rozwoju mowy.
Wskazaniem do terapii jest:
- opóźniony rozwój mowy,
- wady wymowy,
- mózgowe porażenie dziecięce,
- niedosłuch,
- trudności w czytaniu i pisaniu.
Każda terapia logopedyczna poprzedzona jest diagnozą logopedyczną dziecka na którą składają się:
- obserwacja dziecka,
- wywiad z rodzicami/opiekunami dziecka,
- ocena budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego,
- ocena kinestezji artykulacyjnej,
- ocena sposobu porozumiewania się i rozumienia mowy,
- ocena sprawności komunikacyjnych,
- ocena słuchu fonematycznego oraz pamięci słuchowej.
Terapia neurologopedyczna…
Terapia neurologopedyczna przeznaczona jest dla dzieci u których wystąpiło uszkodzenie Centralnego Układu Nerwowego.
Celem terapii jest:
- korygowanie zaburzeń mowy
- likwidowanie powstałych zaburzeń komunikacyjnych spowodowanych uszkodzeniem CUN,
- poszerzanie zasobu słownictwa biernego i czynnego,
- nauczanie mowy, która jeszcze się nie wykształciła
Wskazaniem do terapii jest:
- afazja,
- dysfazja,
- niedokształcenie mowy pochodzenia korowego,
- mózgowe porażenie dziecięce,
- wady genetyczne,
- choroby neurologiczne,
- uszkodzenia CUN,
- rozszczep podniebienia,
- dysfagia,
- zaburzenia funkcji pokarmowych,
- obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe,
- asymetria,
- autyzm
Wybór metod jakie stosuje neurologopeda – zależy od rodzaju zaburzeń oraz potrzeb rozwojowych dziecka.
Terapia surdologopedyczna
Terapia dziecka z wadą słuchu polega na rozwijaniu sprawności językowej oraz korygowaniu dźwięków, które są zniekształcone. Dotyczy ona osób głuchych, lub niedosłyszących.
Na niedosłuch cierpią coraz młodsze dzieci. Ważne żeby rodzice nie przegapili u swojej pociechy pierwszych objawów choroby. Najmłodsi z niedosłuchem mają często problem z koncentracją, są roztargnieni, a ich mowa jest niewyraźna. U dzieci do 5 miesiąca życia pierwszym symptomem jest brak gaworzenia lub brak reakcji na głośne dźwięki. U starszych pociech – przebyte stany chorobowe lub zbyt głośne słuchanie muzyki.
Celem terapii jest:
- wczesne wykrycie wady słuchu
- wczesne aparatowanie lub implantowanie,
- wczesne wychowanie słuchowo – werbalne.
W przypadku niedosłuchu ważne jest wsparcie surdologopedy, który nauczy dziecko mówić oraz rozumieć wyrażenia dźwiękonaśladowcze, słowa i zdania. Samo zastosowanie aparatów słuchowych bądź wszczepienie implantu ślimakowego, nie jest wystarczające do zrozumienia mowy i mówienia, gdyż percepcja słuchowa rozwija się podczas terapii, której podstawą jest intensywny trening słuchu.
Dziecko objęte właściwą terapią zaczyna słyszeć otaczające je dźwięki, rozpoznaje je i nadaje im znaczenie, zwraca uwagę na podobieństwa między nimi oraz zaczyna rozpoznawać znaczenie mowy.
Aktywny udział rodziców w procesie terapii mowy ma ogromne znaczenie dla jej powodzenia. Dzięki wsparciu i wzajemnej współpracy terapeuty i rodzica - dziecko szybciej ukończy terapię i wyrówna powstałe deficyty rozwojowe.