Akcja społeczno-edukacyjna Żonkile
19 kwietnia przypada 78. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim - największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej. Było pierwszym miejskim powstaniem w okupowanej Europie, aktem o charakterze symbolicznym, zważywszy na nikłe szanse powodzenia. W nierównej, trwającej prawie miesiąc, walce słabo uzbrojeni bojownicy Żydowskiej Organizacji Bojowej (ŻOB) i Żydowskiego Związku Wojskowego (ŻZW) stawili opór żołnierzom z oddziałów SS, Wehrmachtu, Policji Bezpieczeństwa i formacji pomocniczych. W tym czasie Niemcy zrównali getto z ziemią, metodycznie paląc dom po domu.
8 maja w schronie przy ul. Miłej 18 samobójstwo popełnił przywódca powstania Mordechaj Anielewicz wraz z grupą kilkudziesięciu żołnierzy ŻOB. Nielicznym bojowcom udało się kanałami wydostać z płonącego getta. Jednym z nich był ostatni dowódca ŻOB Marek Edelman, zmarły w 2009 r.
19 kwietnia Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN organizuje corocznie akcję Żonkile.
Dlaczego żonkile?
Ostatni przywódca Żydowskiej Organizacji Bojowej, Marek Edelman, który przeżył likwidację getta, przez lata pielęgnował pamięć o wydarzeniach z 1943 roku. Do końca życia w rocznicę powstania przychodził pod Pomnik Bohaterów Getta, by oddać hołd poległym towarzyszom. Wraz z nim przychodziło coraz więcej ludzi z żółtymi kwiatami.
- Żółty żonkil jest symbolem zbiorowej pamięci. Akcji od początku towarzyszy hasło "Łączy nas pamięć", które podkreśla siłę wspólnoty, znaczenie solidarności, potrzebę dialogu ponad podziałami.
W tym roku organizatorzy pragną nie tylko upamiętnić wybuch powstania w getcie warszawskim, lecz także podkreślić rolę, jaką odegrały w nim kobiety. Żydówki w czasie powstania organizowały kuchnie ludowe, kolportowały nielegalną prasę, opatrywały rannych, były łączniczkami oraz walczyły z bronią w ręku.
Zachęcam uczniów do zrobienia symbolicznych żonkili, pod linkiem szablon do ich wykonania.
https://www.youtube.com/watch?v=8R9QbajMHks
Konkurs matematyczno-przyrodniczy.
Dnia 12 kwietnia 2021 odbył się konkurs matematyczno-przyrodniczy dla uczniów klas czwartych szkoły podstawowej. Wzięło w nim udział 9 uczniów. Celem było zachęcenie uczniów do samodzielnego zdobywania i pogłębiania wiedzy oraz stworzenie uczniom możliwości do współzawodnictwa.
Wyniki konkursu:
I miejsce
Jakub Oryl (4b)
Franciszek Gajdka (4b)
II miejsce
Aurelia Molska (4b)
Dawid Bańcer (4b)
III miejsce
Barbara Cichosz (4a)
Kacper Kosiński (4a)
Kacper Fersz (4b)
Organizatorzy: Marzena Kapuścińska, Urszula Wiśniewska
Nowa Poradnia Psychologiczna dla Dzieci i Młodzieży w Płocku
Miło nam poinformować, że w Płocku powstało kolejne miejsce, w którym dzieci i młodzież mogą skorzystać z bezpłatnej, profesjonalnej pomocy specjalistów w zakresie zdrowia psychicznego. Szczegóły uzyskają Państwo na stronie Szpitala Świętej Trójcy w Płocku >>> oraz w artykule Dziennika Płockiego >>>
Święto Chrztu Polski - 14 kwietnia
W lutym 2019 r. Sejm RP ustanowił dzień 14 kwietnia państwowym Świętem Chrztu Polski.
Nie jest znana dokładna data chrztu Polski. Przyjmuje się, że było to 14 kwietnia 966 r. Na ten dzień przypadła Wielka Sobota, która tradycyjnie była dniem, kiedy udzielano chrztów.
Wtedy to książę Mieszko I z dynastii Piastów został katolikiem, a Polska stała się państwem chrześcijańskim uznawanym przez swoich sąsiadów. Decyzja ta wpisała naszą ojczyznę w krąg cywilizacji łacińskiej i jest uważana za jedno z najważniejszych wydarzeń w historii kraju. Akt przyjęcia chrztu uważa się za symboliczny początek Państwa Polskiego.
Źródła pisane całkowicie milczą na temat miejsca chrztu Mieszka I, źródła archeologiczne natomiast już nie. Na ich podstawie wiadomo, że ceremonia nastąpiła na największej wyspie jeziora Lednica leżącego między Gnieznem i Poznaniem. Na wyspie zwanej Ostrowem Lednickim archeolodzy odnaleźli dwa pokaźne baseny chrzcielne i to przypuszczalnie w nieco głębszym z nich książę został ochrzczony.
Chrześcijaństwo stało się religią obowiązującą - religią państwową. Połączyła ona pochodzących z różnych plemion poddanych Mieszka w jedno społeczeństwo. Wzmocnieniu uległa władza książęca. Mieszko I po przyjęciu chrztu stał się równy władcom europejskim. Mógł zawierać przyjaźnie i sojusze. Oddalił od Polski niebezpieczeństwo całkowitego uzależnienia bądź podbicia jej przez Niemcy lub inne państwo. Nastąpił wzrost znaczenia państwa polskiego w Europie, które stało się równorzędnym partnerem dla innych władców chrześcijańskich.
Po przyjęciu chrztu państwo piastowskie weszło w krąg kultury łacińskiej – do Polski dotarły pismo, wzory form kancelaryjnych, architektura i sztuka chrześcijańska, w wyniku czego nastąpiła zmiana obyczajów. Klasztory i kościoły były ważnymi ośrodkami życia intelektualnego i artystycznego. Budownictwo sakralne przyczyniło się zaś do wzrostu zapotrzebowania na architekturę, rzeźbę i malarstwo, z czym wiąże się szybkie rozprzestrzenienie się w kraju Piastów stylów - romańskiego i gotyckiego. Duchowni rozpowszechnili również w Polsce: system melioracji podmokłych terenów, nowe narzędzia oraz nowe metody uprawy roli, w tym dwupolówkę. Przyjęcie chrześcijaństwa miało więc bardzo pozytywne skutki dla kraju Piastów, i to w różnych dziedzinach - począwszy od wiary i polityki, a skończywszy na kulturze, sztuce i rolnictwie. Chrystianizacja stała się kamieniem milowym dla rozwoju Polski.
Plastyczne talenty

EASTER-OSTERN-PAQUES- różnice kulturowe Świąt Wielkanocnych
Klasa IIAG wzięła udział w szkolnym projekcie językowym pt. „EASTER-OSTERN-PAQUES- różnice kulturowe Świąt Wielkanocnych. Uczniowie szukali wiadomości dotyczących różnych zwyczajów świąt w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji. Zgromadzili w trzech wersjach językowych najbardziej potrzebne słownictwo. Zapoznali się również z historią świąt oraz z tradycyjnymi potrawami spożywanymi podczas Wielkanocy. Projekt zakończył się stworzeniem prezentacji w trzech językach. Dzięki udziałowi w nim, uczniowie poznali elementy innych kultur i mogli odnieść je do własnej tożsamości. Uświadomili sobie również rolę języków obcych we współczesnym świecie oraz korzyści płynące z ich znajomości.
Nauczanie hybrydowe
Szanowni Rodzice kl. I-III,
zgodnie z decyzją rządu od 15 marca 2021 r. do 28 marca 2021 r. woj. mazowieckie zostało objęte dodatkowymi obostrzeniami. W przypadku klas I – III możliwa będzie jedynie nauka w systemie hybrydowym. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 reguluje kwestię nauczania hybrydowego w następujący sposób: „Ograniczenie funkcjonowania szkół podstawowych w zakresie klas I-III, o którym mowa w § 1 a ust. 1 a, polega na prowadzeniu zajęć w taki sposób, że:
- nie więcej niż 50% uczniów realizuje te zajęcia w szkole oraz
- co najmniej 50% uczniów realizuje te zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość…”
W związku z powyższym w terminie 15 – 19 marca 2021 r. uczniowie kl. I-III Szkoły Podstawowej nr 2 w Płocku będą uczyć się w następujący sposób:
stacjonarnie (w szkole) |
||||
poniedziałek 15 marca br. |
wtorek 16 marca br. |
środa 17 marca br. |
czwartek 18 marca br. |
piątek 19 marca br. |
I a 11:15 |
I a 11:15 |
I a 12:35 |
I b 11:15 |
I b 11:15 |
III a 12:35 |
II a 11:30 |
III a 11:15 |
II a 11:30 |
III a 11:30 |
III b 11:30 |
II b 12:35 |
III b 11:30 |
II b 12:35 |
III b 12:35 |
Godziny przy klasach oznaczają godzinę obiadu dla danej klasy.
zdalnie (w domu) |
||||
poniedziałek 15 marca br. |
wtorek 16 marca br. |
środa 17 marca br. |
czwartek 18 marca br. |
piątek 19 marca br. |
I b |
I b |
I b |
I a |
I a |
II a |
II c |
II a |
II c |
II a |
II b |
III a |
II b |
III a |
II b |
II c |
III b |
II c |
III b |
II c |
W następnym tygodniu, tj. w terminie 22 – 26 marca 2021 r uczniowie kl. I-III Szkoły Podstawowej nr 2 w Płocku będą uczyć się w następujący sposób:
stacjonarnie (w szkole) |
||||
poniedziałek 22 marca br. |
wtorek 23 marca br. |
środa 24 marca br. |
czwartek 25 marca br. |
piątek 26 marca br. |
I a 11:15 |
I a 11:15 |
I b 12:35 |
I b 11:15 |
I b 11:15 |
II a 11:30 |
II a 11:30 |
III a 11:15 |
II b 11:30 |
II b 11:30 |
II c 12:35 |
II c 12:35 |
III b 11:30 |
II c 12:35 |
II c 12:35 |
Godziny przy klasach oznaczają godzinę obiadu dla danej klasy.
zdalnie (w domu) |
||||
poniedziałek 22 marca br. |
wtorek 23 marca br. |
środa 24 marca br. |
czwartek 25 marca br. |
piątek 26 marca br. |
I b |
I b |
I a |
I a |
I a |
II b |
II b |
II a |
II a |
II a |
III a |
III a |
II b |
III a |
III a |
III b |
III b |
II c |
III b |
III b |
Nie ulega zmianie dotychczasowy plan zajęć. Świetlica i stołówka szkolna funkcjonują dla dzieci uczących się w danym dniu stacjonarnie.
Marzenna Machała-Pniewska
Dyrektor
Zespołu Szkół nr 1 w Płocku
Telefony specjalistów w ramach wsparcia dzieci i młodzieży
Od 12.04.2021 r. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Płocku, specjalista będzie odbywać dyżur telefoniczny w ramach wsparcia dzieci, młodzieży oraz rodziców w sytuacji kryzysowej.
Czwartek 10:00 - 12:00
mgr Beata Sikora - pedagog, specjalista w zakresie terapii psychologiczno-pedagogicznej dotyczącej oddziaływań wychowawczych, dialogu motywującego i terapii poznawczo-behawioralnej w terapii i profilaktyce uzależnień behawioralnych; specjalista w zakresie udzielania pomocy osobom w kryzysie.
Telefony do Paradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Płocku
24 364-99-01
785-504-868
Licealiści w programie Ministerstwa Sprawiedliwości
W lutym uczniowie klas :IA, IB ,II A, II D, II CG , III A wzięli udział w programie Ministerstwa Sprawiedliwości: “Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie”.
Lekcje o nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim to program edukacyjny, skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych, w trakcie którego uczniowie dowiedzieli się m.in.: czym jest nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo prawne, jak i kto może z niej skorzystać, gdzie mieszczą się punkty w których można uzyskać pomoc, kto może udzielić nam pomocy i w jakim zakresie? Oprócz zagadnień teoretycznych uczniowie wykonywali także ćwiczenia praktyczne, które z całą pewnością umożliwiły w pełni zrozumienie ww. tematyki.