Scenariusze lekcji z załącznikami:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Zespole Szkół nr 1
Uczniowie i rodzice mogą na terenie szkoły skorzystać ze wsparcia następujących specjalistów: pedagogów, psychologa, doradcy zawodowego, pedagoga-terapeuty, logopedy, surdologopedy, neurologopedy, tyflopedagoga, socjoterapeuty.
Pedagodzy szkolni zapraszają uczniów, rodziców i nauczycieli.
Nasza szkoła zapewnia każdemu uczniowi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, pomoc psychologiczno – pedagogiczną oraz dostosowania wynikające z zaleceń poradni.
Każdy uczeń posiadający opinię z poradni psychologiczno – pedagogicznej, objęty jest pomocą adekwatną do stwierdzonej dysfunkcji.
Pedagog szkolny proponuje:
- terapię pedagogiczną / dla uczniów z opinią z poradni psychologiczno – pedagogicznej o stwierdzonej dysleksji rozwojowej/,
- zajęcia psychoedukacyjne grupowe oraz indywidualne,
- zajęcia terapeutyczne grupowe i indywidualne,
- treningi umiejętności prospołecznych
- trening zastępowania agresji
- mediacje,
- terapię behawioralną uczniów z Autyzmem, z Zespołem Aspergera
- terapię uczniów z ADHD, zaburzeniami zachowania
- wsparcie pedagogiczno – psychologiczne dla uczniów, rodziców oraz nauczycieli
Pedagog szkolny jest otwarty na potrzeby ucznia, rodzica i nauczyciela, pomaga w sytuacjach trudnych, np. gdy pojawiają się trudności w relacjach (uczeń - nauczyciel, uczeń – uczeń, uczeń – rodzic).
W atmosferze zaufania, zapewniając poczucie bezpieczeństwa, pedagog służy pomocą każdemu, Kto zapuka do jego drzwi. Zapraszam
Terapia pedagogiczna
W ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej na terenie szkoły organizowane są specjalistyczne zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego.
Na zajęciach najczęściej uczniowie pracują w grupach (od 2 do 5 osób) lub w formie indywidualnej w przypadku głębokiej dysleksji.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przed lub po zajęciach szkolnych ucznia. Jednostka terapeutyczna liczy 60 minut. Uczniowie są kwalifikowani do zespołu na podstawie opinii z poradni psychologiczno – pedagogicznej stwierdzającej występowanie specyficznych trudności w uczeni się.
Istotą zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, zwanych również terapią pedagogiczną, oprócz kształcenia umiejętności czytania i pisania, czyli usprawniania nieprawidłowo rozwijających się funkcji poznawczych i ruchowych dziecka oraz ich współdziałania, jest również kompensacja – stymulowanie funkcji dobrze rozwijających się w celu wspomagania tych słabiej rozwiniętych lub częściowego ich zastępowania.
Zadaniem terapii jest również udzielanie pomocy psychoterapeutycznej zmierzającej do wyrównywania braków edukacyjnych uczniów, rozwijanie emocjonalno – społecznej i motywacyjnej sfery rozwoju dziecka, wdrażanie do aktywności w realizowaniu zadań terapeutycznych w szkole i w domu, wypracowanie motywacji do nauki, którą uczniowie utracili wskutek utrzymujących się niepowodzeń szkolnych.
Dostrzegając problemy wynikające ze specyficznych trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży terapeuta zaprasza rodziców oraz nauczycieli na konsultacje w ramach, których udzielane są niezbędne informacje pozwalające zrozumieć problematykę specyficznych trudności w nauce oraz porady dotyczące skutecznych sposobów radzenia sobie z nimi.
Psycholog szkolny
Zwróć się do psychologa szkolnego gdy:
Drodzy rodzice, psycholog szkolny serdecznie zaprasza Państwa:
Doradca zawodowy
Szkolny doradca zawodowy prowadzi indywidualne rozmowy i zajęcia grupowe z zakresu orientacji zawodowej.
Szkolny doradca zawodowy oferuje Ci pomoc w zakresie:
Przydatne linki:
Wybierz studia : http://www.wybierzstudia.nauka.gov.pl/
Perspektywy: http://www.perspektywy.pl/portal/
Zainteresowania i predyspozycje zawodowe: http://twojepredyspozycje.pl/
Barometr zawodów: https://barometrzawodow.pl
TYFLOPEDAGOG czyli „pedagog oczu” to specjalista „od” edukacji i rehabilitacji niewidomych i słabo widzących osób, które problemy wzrokowe mają od urodzenia lub bardzo wczesnego dzieciństwa, ale i dla tych, których możliwości wzrokowe pogarszają się stopniowo (lub też gwałtownie np. w wyniku urazów czy przebytych chorób) lub zanikają całkowicie. Rolą tyflopedagoga jest wieloaspektowa pomoc uczniowi z dysfunkcją wzroku.
W kwestii rehabilitacji tyflopedagog jest terapeutą widzenia i nauczycielem orientacji przestrzennej, a pod pojęciem edukacji kryje się zarówno nauczanie samo w sobie (na wszystkich szczeblach), jak też adaptacja materiałów edukacyjnych i modyfikacja niektórych treści zawartych w programach nauczania.
W czym pomoże tyflopedagog?
Terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna ma na celu usprawnianie funkcji komunikacyjnych poprzez systematyczne korygowanie powstałych zakłóceń mowy.
Celem terapii jest:
- usprawnianie motoryki narządów mowy,
- usprawnianie sprawności językowej, oddechowej i fonacyjnej,
- korygowanie wad wymowy,
- wyrównywanie powstałych opóźnień w rozwoju mowy.
Wskazaniem do terapii jest:
- opóźniony rozwój mowy,
- wady wymowy,
- mózgowe porażenie dziecięce,
- niedosłuch,
- trudności w czytaniu i pisaniu.
Każda terapia logopedyczna poprzedzona jest diagnozą logopedyczną dziecka na którą składają się:
- obserwacja dziecka,
- wywiad z rodzicami/opiekunami dziecka,
- ocena budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego,
- ocena kinestezji artykulacyjnej,
- ocena sposobu porozumiewania się i rozumienia mowy,
- ocena sprawności komunikacyjnych,
- ocena słuchu fonematycznego oraz pamięci słuchowej.
Terapia neurologopedyczna…
Terapia neurologopedyczna przeznaczona jest dla dzieci u których wystąpiło uszkodzenie Centralnego Układu Nerwowego.
Celem terapii jest:
- korygowanie zaburzeń mowy
- likwidowanie powstałych zaburzeń komunikacyjnych spowodowanych uszkodzeniem CUN,
- poszerzanie zasobu słownictwa biernego i czynnego,
- nauczanie mowy, która jeszcze się nie wykształciła
Wskazaniem do terapii jest:
- afazja,
- dysfazja,
- niedokształcenie mowy pochodzenia korowego,
- mózgowe porażenie dziecięce,
- wady genetyczne,
- choroby neurologiczne,
- uszkodzenia CUN,
- rozszczep podniebienia,
- dysfagia,
- zaburzenia funkcji pokarmowych,
- obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe,
- asymetria,
- autyzm
Wybór metod jakie stosuje neurologopeda – zależy od rodzaju zaburzeń oraz potrzeb rozwojowych dziecka.
Terapia surdologopedyczna
Terapia dziecka z wadą słuchu polega na rozwijaniu sprawności językowej oraz korygowaniu dźwięków, które są zniekształcone. Dotyczy ona osób głuchych, lub niedosłyszących.
Na niedosłuch cierpią coraz młodsze dzieci. Ważne żeby rodzice nie przegapili u swojej pociechy pierwszych objawów choroby. Najmłodsi z niedosłuchem mają często problem z koncentracją, są roztargnieni, a ich mowa jest niewyraźna. U dzieci do 5 miesiąca życia pierwszym symptomem jest brak gaworzenia lub brak reakcji na głośne dźwięki. U starszych pociech – przebyte stany chorobowe lub zbyt głośne słuchanie muzyki.
Celem terapii jest:
- wczesne wykrycie wady słuchu
- wczesne aparatowanie lub implantowanie,
- wczesne wychowanie słuchowo – werbalne.
W przypadku niedosłuchu ważne jest wsparcie surdologopedy, który nauczy dziecko mówić oraz rozumieć wyrażenia dźwiękonaśladowcze, słowa i zdania. Samo zastosowanie aparatów słuchowych bądź wszczepienie implantu ślimakowego, nie jest wystarczające do zrozumienia mowy i mówienia, gdyż percepcja słuchowa rozwija się podczas terapii, której podstawą jest intensywny trening słuchu.
Dziecko objęte właściwą terapią zaczyna słyszeć otaczające je dźwięki, rozpoznaje je i nadaje im znaczenie, zwraca uwagę na podobieństwa między nimi oraz zaczyna rozpoznawać znaczenie mowy.
Aktywny udział rodziców w procesie terapii mowy ma ogromne znaczenie dla jej powodzenia. Dzięki wsparciu i wzajemnej współpracy terapeuty i rodzica - dziecko szybciej ukończy terapię i wyrówna powstałe deficyty rozwojowe.
Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół nr 1 w Płocku (rok szkolny 2020/2021)
Ambroziak-Bereszczyńska Urszula
Aronowska-Tokarska Anna
Bartosiewicz Beata
Bogiel Sylwia
Bogucka Monika
Bońkowska Elżbieta
Bornińska Maria
Brzeski Artur
Brzezińska Magdalena
Celmer Magdalena
Chodkowska Lidia
Domosławska Urszula
Felczak Anita
Gwóźdź Aneta
Kajkowska Irena
Kapuścińska Marzena
Kozakiewicz Agnieszka
Kroczewska Agnieszka
Królikowska Katarzyna
Kułakowski Paweł
Kurzyńska Grazyna
Lucińska Dorota
Łuszczyńska Jolanta
Majkowska Teresa
Mieszkowski Piotr
Niemiec Monika
Olewnik Magdalena
Orłowska Patrycja
Pajor Barbara
Piecka Monika
Podraska Bożena
Przybylski Paweł
Pytel Marzena
Rachowicz Izabela
Ratkowski Jacek
Rybińska-Janicka Jolanta
Sęk Olgierd
Szymańska Anna
Szymański Łukasz
Tomaszewska Ewa
Wilewska Edyta
Wiśniewska Urszula
Wochowicz-Wołosz Katarzyna
Zander Patrycja
Zarębowska Agata
Zubek Rafał
wartość 1: 25%
Skill Description: 40%
Skill Description: 60%
Skill Description: 80%
Zespół Szkół nr 1 w Płocku to szkoła bezpieczna, przyjazna i nieustannie się rozwijająca. Dobre wyposażenie, baza sportowa i wykwalifikowana kadra to niewątpliwe atuty szkoły.
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj ...